קרן השתלמות – המדריך המלא

קרן השתלמות – קרן ייעודית שמתאימה לטווח בינוני וגם מעניקה הטבות לשכירים ועצמאיים יכולה להיות אפיק חיסכון מעולה.

בנוסף, ניתן להשוות בין קרנות ואפיקים על מנת לשפר את התנאים ולהשיג תשואה גבוהה יותר בטווח הקצר והארוך

קרן השתלמות מה זה?

קרן השתלמות היא במקור קופת חיסכון שנועדה לשמש עובדים למימון השתלמויות, הכשרה מקצועית, כנסים ולימודי המשך. עם זאת, כיום היא מיועדת בעיקר לשמש כאפיק חיסכון לטווח בינוני. למעשה, זהו האפיק היחיד שבו ניתן לחסוך שלא לטווח ארוך מאוד ועדיין לקבל פטור ממס.

התפקיד של הקרן הוא לשמש בתור קופת חיסכון לשכירים, עצמאיים וחברי קיבוצים או מושבים שיתופיים. כל הסכומים והרווחים שנצברים בקרן פטורים ממס הכנסה בכפוף לתנאים מסוימים, כאשר אין גם מגבלה לגבי השימוש בכסף שנצבר לאחר תום 6 שנים. המשמעות היא שניתן לנצל את החיסכון לכל צורך, ולא רק להשתלמות, מה גם שמדובר על אפיק פטור ממס שצובר תשואה ורווחים.

הדבר החשוב הוא להכיר את ההבדלים בין המאפיינים השונים של הקרן לעובדים שכירים, בעלי עסקים ועצמאיים וכמובן עובדי הוראה ומורים. בגלל שהוראות החוק מתייחסות אחרת לפטור ממס עבור כל קבוצת עובדים ואוכלוסייה, מומלץ להבין מתי פונים אל ביטוח לאומי לעומת חברות פרטיות כמו הפניקס ואיזה הטבות ניתן לנצל בכל אפיק.

קרן השתלמות לעובדים שכירים

שכירים בכל חברה לרבות ביטוח איילון ואחרות יכולים לנהל לעצמם אפיק השתלמות וחיסכון. תמיד חשוב להשתמש בכלי השוואה יעילים כמו אתר תן לי ביטוחים על מנת לבחור את הפוליסה, אבל כדאי להקצות סכום כסף מסוים מדי חודש עבור קופת גמל להשקעה ואפיקי השתלמות משתלמים. בשביל זה, שכירים חייבים לדעת איזה הטבות מס יש להם בקרן ולא רק מה פוליסת ביטוח כלל או הראל מכסה עבורם במסגרת פנסיה חובה או פרטית.

אצל שכירים, הפרשות לקרן הן לא חובה על פי החוק אלא מבוצעות במסגרת הסכמים קיבוציים, חוזי עבודה פרטיים או צווי הרחבה במגזרים השונים. אם מדובר על שכירים שהם עובדי קבלן, הם יהיו זכאים להפרשות על ידי המעסיק רק אם במקום העבודה להם מפרישים את הכספים לעובדים הישירים ובתום חצי שנה אחרי התקופה שנקבעה בהסכם הקיבוצי מול העובדים הישירים.

מבחינת תהליך מימוש הזכות, שכירים צריכים לציין בפני המעסיק שלהם את זהות הקרן שאליה הם רוצים לבצע את ההפרשות. כמו שבוחרים ביטוח לאופנוע אחרי השוואה בין הפוליסות או בודקים את הדופק אחת לתקופה מסוימת עבור הוזלת ביטוח בריאות מול החברות הפרטיות, כך כדאי לשכירים לבחור קרן שמעניקה להם את התנאים הכי משתלמים וטובים.

אם עובדים שכירים שאינם עובדי הוראה רוצים למשוך את הכסף בפטור ממס הכנסה, יש שני תנאים שהם חייבים לעמוד בהם:

  1. רק אם הפרשות המעסיק לא עולות על 7.5% מהשכר הקובע (ניתן למשוך גם סכומים גבוהים יותר אך הפטור לא יחול עליהם)
  2. רק אם העובד מושך את הכסף לאחר 3 שנים לצורך מימון השתלמות או לימודים, לאחר 3 שנים בתנאי שהגיע לגיל פרישה או לאחר 6 שנים בכל גיל ולכל מטרה

קרן השתלמות לבעל עסק

בעלי עסקים ועצמאיים יכולים לבדוק אפשרות לייצר לעצמם קרן ואפיק חיסכון מול אותה חברה שמפעילה עבורם ביטוח לעסק או ביטוח בריאות פרטי. אם למשל יש פוליסה קיימת בחברה כמו ביטוח מנורה או בחברה אחרת, ניתן לנצל את ההזדמנות ולבצע איתור ביטוחים כפולים כדי לוודא שאין התנגשות עם שירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים. למרות שאין קשר בין ביטוחי הבריאות של ביטוח מגדל או שאר החברות לבין אפיקי ההשתלמות, בעלי פוליסות לרוב מקבלים תנאים יותר כאשר הם מרכזים את כל אפיקי החיסכון שלהם תחת אותה קורת גג.

עוד יש לזכור כי עצמאיים ובעלי עסקים זכאיים להטבת מס ייחודית: ניכוי על חלק מההפרשות לקרן ההשתלמות שלהם, עד לתקרה הקבועה בחוק. אז בעוד הוצאות על ביטוח דירה לדוגמא לא מוכרות לצורך ניכוי, כאן אפשר לקבל הטבת מס ששוויה עשרות אלפי שקלים בשנה. מעבר לכך, עצמאיים מקבלים פטור ממס רווחי הון על הרווחים שהם צברו בקרן, כל עוד הם לא מושכים אותם לפני המועדים הקבועים בחוק.

במידה ומדובר על עצמאיים שהם גם שכירים, כמו למשל בעלי ביטוח חקלאי שיש להם משק אבל הם גם עובדים של חברה פרטית או קיבוץ, הם יכולים ליהנות מהטבות המס בכל אחת מההפקדות – אולם גובה ההטבה כעצמאי תהיה תלויה בגובה ההפרשות שבוצעו כשכיר. לכן כשכיר מקבלים את ההטבה בלי קשר לשאלה כמה כספים הופקדו בקרן ההשתלמות כעצמאי, בעוד כעצמאי מקבלים את הטבת המס עבור הפקדות שעונות על שני תנאים מצטברים: סכום ההפקדות הוא עד 4.5% מההכנסה החייבת (כל שנה) והסכום לא עולה על 4.5% מסכום התקרה.

קרן השתלמות למורים

עובדי הוראה ומורים צריכים לבחור תמיד פוליסה שמותאמת לקבוצה שבה הם חברים. זה בא לידי ביטוי למשל עם פוליסות ביטוח בריאות בתנאים מעולים שאין לשאר קבוצות העובדים במשק, אבל גם באפיקי ההשתלמות והחיסכון.

עקרונית, עובדי הוראה יכולים ליהנות מהפרשות מוגדלות לקרנות ההשתלמות ולכן הם גם זכאים לפטור גדול יותר ממס הכנסה. המטרה במקור הייתה להשתמש בקרנות האלה כדי לממש יציאה לשנת השתלמות, אבל בתנאים מסוימים ניתן למשוך את הכספים שנצברו בקרנות גם למטרות אחרות. מעבר לכך, עובדי הוראה נהנים מגישה לשתי קרנות שונות: גם קרן למורים וגננות וגם קרן למורים תיכוניים, מורי סמינרים ומפקחים.

כאשר מורים ועובדי הוראה בוחרים למשוך את הכספים שלא למטרות השתלמות, הם יכולים לקבל רק כ-90% מהכספים. מחוץ לנסיבות המזכות, משיכת הכספים תחויב במס הכנסה לפי מדרגות המס שחלות על העובדים בעת המשיכה והרווחים במס בשיעור של 25%.

משיכת קרן השתלמות

קיימים כמה שלבים שצריך להשלים על מנת למשוך את כספי החיסכון שנצברו בקרן. ראשית, ממלאים בקשה על גבי טופס של החברה המנהלת את הקרן. שנית, מצרפים תצלום תעודת זהות, מסמך בנקאי המאשר את שם החשבון ואצל עובדים שכירים גם מכתב מהמעסיק לגבי שחרור הכספים לטובת העובד. המשיכה עצמה מתבצעת תוך 4 ימי עסקים, כאשר 3 ימי העסקים הראשונים בכל חודש לא נחשבים.

קרן השתלמות השוואה

הבעיה עם קרנות ואפיקי חיסכון היא שמדובר על טווח של כמה שנים קדימה ולכן רבים מאיתנו לא יודעים כיצד לבצע את ההשוואה בין החברות. אז בעוד ברכישת ביטוח נהג צעיר למשל מאוד ברור לנו במה להתמקד ואנחנו מסתכלים רק על השורה התחתונה מבחינת הפרמיה ועלות הפוליסה, עם השתלמות וחיסכון זה סיפור אחר לגמרי.

בדיקת קרן השתלמות

בסופו של דבר, קרן השתלמות נמדדת בתשואה ולאורך זמן. לכן, הפתרון הוא להתמקד בפרמטרים אובייקטיביים. את ההשוואה כדאי לבצע לפי תשואה ב-5 שנים קודמות, גובה דמי הניהול ומדד שארפ שבודק את התשואה מול הסיכון. זה נראה מסובך, אבל השוואה קלילה באמצעות האינטרנט מספקת את המידע.

תוכן עניינים

להמשך הודעת ווטסאפ מלאו פרטים!

קבל שיחת ייעוץ חינם!

מלא/י את הטופס מטה, וניצור איתך קשר בהקדם.